Kemudian TUHAN berfirman kepada Elia, ‘Tinggalkanlah tempat ini dan pergilah ke sebelah timur. Bersembunyilah dekat sungai kecil. . .’ (1 Raja-Raja 17:3). Tidakkah anda dapat mendengar nabi ini memprotes: ‘Pergi menyembunyikan diri saya! Tetapi, Tuhan, saya suka bersama orang ramai! Saya perlu berada di mana adanya aksi. Bagaimana jika saya diberi satu lagi tugasan di istana? Tidakkah engkau seronok melihat apa yang terjadi kepada Ahab apabila nubuatan itu diberi? Wah! Kita telah benar-benar menggemparkannya, kan? Jadi, apa yang engkau maksudkan, “Pergi sembunyikan dirimu”? Kenapa, Tuhan, ianya tidak masuk akal, lagi-lagi bila ada banyak kerja untuk dilakukan dan banyak untuk dialami.’
Itulah caranya Elia mungkin respon kepada ‘tugasan’ barunya, jika dia seorang aktivis Kristian di lewat abad keduapuluh.
Tetapi adalah mungkin, dalam usaha untuk ‘kuat bagi Tuhan’, kita iaitu umat Allah mengabaikan sumber kuasa yang sebenar – untuk bersama Tuhan di tempat yang sunyi.
‘Dalam tinggal tenang dan diam terletak kekuatanmu.’ kata Yesaya, bukan dalam banyaknya aktiviti dan banyaknya bunyi. Pengunduran – satu masa yang diasingkan dari aktiviti harian hanya untuk berada dalam hadirat sunyi Allah – telah menyokong orang Kristian berkurun lamanya.Dari biara-biara yang sunyi telah mengalir kehidupan dan kebenaran yang membawa kestabilan apabila peradaban runtuh pada Zaman Kelam.Dari kesunyian bilik penjara telah timbul kuasa baru seperti John Bunyan atau Aleksandr Solzhenitsyn. Dari pengunduran datanglah ubat untuk penyakit masa kini; di mana, dalam kata-kata Frodo Baggins yang dipetik dari buku Tolkien The Lord of the Rings, ‘hanya untuk berada di sana menjadi ubat untuk keletihan, ketakutan dan kesedihan’.
Pengunduran membawa kita kepada satu ‘titik kelahiran kembali’, kata Evelyn Underhill. Masa-masa pengunduran boleh membekalkan kelahiran kembali yang rohani, menghidupkan apa yang telah menjadi malap dan mati dalam kita dan mejadikan kita lebih efektif dalam pekerjaan kita. Dalam pengunduran yang tulen, apa yang dasar kepada kehidupan rohani menjadi pusat: iaitu, perhubungan kita dengan Allah.
John Casteel menyatakan bahawa ‘tujuan pengunduran ialah untuk mendalamkan persekutuan kita dengan Allah. . . satu penyerahan diri kepada Allah dengan sebegitu cara sehingga dia dapat menarik kita ke dalam persektuan yang lebih erat bersamanya – dan melalui persekutuan ini memberi kita persekutuan yang lebih kaya dengan orang lain dalam Kristus dan satu fahaman yang lebih benar tentang diri kita sendiri. Akar tujuan ini boleh ditemui dalam Hukum Agung, “Engkau harus mengasihi TUHAN Allahmu”, dan hukum kedua yang sepertinya, “Engkau harus mengasihi jiranmu seperti dirimu sendiri”.’Jadi, dia mengingatkan orang Kristian yang berfikir untuk mengundur bahawa ‘pengunduran yang benar bukan bertujuan “menghabiskan kerja”, atau “menikmati cuti”. Fokusnya bukan atas satu tugas, subjek, masalah, atau inspirasi yang menyeronokkan. Pusat dan kebenaran pengunduran ditemui dalam persekutuan – dengan datangnya kita kepada diri kita sendiri, dengan penglibatan kita bersama orang lain dalam Kristus, dengan bersama Allah dalam doa.’
Untuk apa pengunduran? Untuk menyingkir tekanan orang ramai, gegasan aktiviti, pandangan, bunyi dan cahaya kehidupan kita yang tidak benar supaya kita boleh membenamkan pancang ke dalam tujuan kewujudan kita: ‘Untuk memuliakan Allah dan menikmatinya sepenuhnya, buat selama-lamanya’.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan