Jumaat, 9 September 2011

Jangan gagal kerana cacat sifat


Dalam surat Ibrani pasal 12, penulisnya mengutip dari buku Hagai mengenai maksud Allah untuk menggoncangkan bumi dan langit. Dia selanjutnya menjelaskan bahawa maksud penggoncangan Allah adalah untuk membiarkan hal-hal yang sudah terjadi berguguran, sehingga hal-hal yang tidak dapat digoncangkan tetap tinggal. Dewasa ini, dalam dunia Kekristianan di seluruh dunia, kita dapat melihat dengan jelas goncangan ini. Melalui goncangan ini, Tuhan mahu menguji tubuhNya, menyingkirkan dosa, membersihkan dan memurnikan tubuhNya. Melalui goncangan ini banyak kelemahan dan kecacatan dalam watak dan moral para pemimpin gereja dinyatakan.
Apabila pendedahan ini berlaku, ramai ahli gereja mengalami perasaan sakit kerana dikhianati atau merasa duka seperti mana yang mungkin dialami oleh seorang isteri apabila suaminya tidak setia. Reaksi dari ahli-ahli memang berbeza antara satu dengan yang lain, tetapi yang seringkali ada pada mulanya ialah perasaan marah dan sakit hati terhadap orang yang bersalah itu.
Akan tetapi, akibat jangka panjanglah yang paling dikhuatirkan. Ada orang percaya yang menjadi kecewa, bingung dan tidak menentu arah tujuan mereka, bahkan ramai yang mundur sama sekali. Orang Kristian yang dahulunya berapi-api bagi Tuhan, kini memendam luka batin kerana dikecewakan dan mulai kendor dalam semarak mereka. Mereka berubah menjadi orang Kristian biasa yang menghadkan diri untuk hadir ke gereja yang dirasai lebih aman. Mereka memberhentikan semua aktiviti Kristian mereka kecuali pembacaan Alkitab dan renungan peribadi. Untuk mengisi kekosongan yang sekarang ada dalam hidup mereka, mereka mencari kebahagian dengan melakukan pekerjaan-pekerjaan yang dapat menghasilkan wang yang banyak, mengejar kekayaan material dan mencari kesenangan.
Bagi gereja yang terlibat pula, akibatnya sudah pasti: ianya menjadi suam, ramai anggota tidak bersedia untuk memberi diri mereka dengan bersungguh-sungguh bagi melayani, enggan mempercayai para pemimpin yang lain dan akhirnya bersikap curiga dan ragu akan visi pemimpin-pemimpin gereja yang baru.
Mengapakah hal seperti ini boleh berlaku? Salah satu dari jawapannya ialah kerana fokus yang salah. Fokus dunia Kristian pada beberapa dekad yang lepas ialah pada peribadi Roh Kudus dan pada kurnia-kurnia rohani yang diberikan Roh kepada orang yang mencarikannya. Allah telah membangkitkan kurnia-kurnia pelayanan dengan mengadakan banyak mukjizat-mukjizat besar dan perbuatan-perbuatan yang ajaib. Melalui pelayanan orang yang diberi kurnia-kurnia ini, ramai yang sudah dibawa masuk ke dalam Kerajaan Allah. Pelayanan pengajaran dan nubuatan telah memberikan tuntunan kepada kita untuk mendapatkan pengertian yang mendalam dari Alkitab, apabila pemimpin-pemimpin yang diurapi Allah membukakan kepada kita rahsia-rahsia yang terkandung di dalam Firman Allah.
Kita memuji Tuhan kerana Dia telah memakai baik lelaki maupun perempuan untuk membangunkan gerejaNya. Ramai dari mereka ini setiap tahun menyelesaikan tugas yang hanya dapat dilakukan oleh sepuluh orang melalui kuasa dinamik Roh Kudus. Tetapi lambat laun, kita telah mengizinkan fokus kita berpindah dari kurnia Allah dalam seseorang kepada orang itu sendiri. Kita mula berfikir bahawa pemimpin itu mendapat kenan Allah dan berjasa kepada Allah melalui kesalehan dan kekudusan. Oleh kerana itu, kita berfikir, Allah menggunakannya dengan begitu luarbiasa sekali. Fokus yang salah ini seringkali menyebabkan ahli-ahli gereja menyerahkan kekuasaan dan pengawalan secara mutlak kepada pemimpin mereka. Ini adalah kerana mereka keliru, berfikir bahawa pemimpin mereka itu begitu rapat dengan Tuhan dan kerana itu tidak berani untuk mengawal atau membatasi hidupnya. Sikap sebegini sudah menjadikan kepemimpinan dalam gereja dewasa ini berada dalam situasi yang bahaya kerana ianya memberi pemimpin dalam gereja kuasa mutlak.
Rasul Paulus dalam suratnya kepada Titus, pasal 1:5-9 memberikan kepada kita syarat-syarat bagi seorang yang mahu menjadi pemimpin. Dia menggunakan empat dari lima ayat itu untuk menyenaraikan watak, reputasi dan kedewasaan yang diperlukan bagi seorang pemimpin gereja.Hanya satu ayat sahaja berbicara mengenai kebolehan dan kurnia. Dalam hal yang sama, rasul Paulus dalam surat 1 Timotius mempergunakan tiga belas ayat dalam pasal 3 untuk menyenaraikan syarat-syarat yang perlu bagi seorang pemimpin, menyebutkan kecekapan mengajar sebagai satu kurnia yang diperlukan selain dari lapan belas syarat mengenai watak yang dicari dalam seorang pemimpin.
Walaupun kurnia-kurnia karisma dan panggilan Allah dalam kehidupan seorang pemimpin itu jelasnya penting, jelas dari apa yang sudah diketengahkan oleh Alkitab bahawa hal-hal ini merupakan hal-hal yang kedua penting jika dibandingkan dengan mempunyai watak dan gaya hidup yang sesuai.
Dari kenyataan ini dapat kita simpulkan bahawa seorang pemimpin gereja tidak dapat diangkat dengan terburu-buru hanya atas sebab ia memiliki kurnia sepertimana kita diingatkan dalam 1 Timotius 5:22. Sebaliknya kepemimpinan gereja harus terdiri dari orang yang sudah diamati untuk satu jangkamasa tertentu dan sudah membuktikan diri mereka sesuai dalam satu-satu pelayanan di sebuah gereja tempatan. Kenyataan penting yang mesti diingat oleh setiap daripada kita ialah bahawa syarat-syarat ini tidak hanya laku pada awal pelayan pemimpin itu, tetapi masih laku juga selama pemimpin itu terus melayani secara langsung.
Walaupun kurnia-kurnia rohani dari Allah nyata terbukti dalam kehidupan seorang pemimpin, perkembangan buah Roh sepertimana dihuraikan dalam Galatia 5 harus diberi perhatian untuk menyediakan satu dasar kukuh bagi kehidupan peribadi setiap pemimpin. Kejayaan atau kegagalan seorang pemimpin sebenarnya bergantung kepada sifat dan wataknya. Biarlah kita mempunyai fokus ini apabila memimpin atau mencari pemimpin.

Tiada ulasan: