Penulis novel, Katherine Mansfield, seorang ateis, bangun pada satu pagi yang indah di vilanya di selatan Perancis, memandang keluar tingkapnya pada keindahan yang ada, dan berkata: 'Bagaimana saya berharap ada seseorang untuk saya ucapkan terimakasih!'
Ada Katherine. Dan Allah telah mendengar anda. . .
Siapa Allah? Di mana Allah? Seperti apa Allah?
Apabila anda berhadapan dengan Allah yang digambarkan dalam Alkitab, anda patut bersedia untuk beberapa kejutan. Kita mendefinisikan realiti dalam linkungan pengalaman yang terhad, dan, jika pengalaman itu telah dicacatkan oleh perhubungan yang tidak baik, 'nasib malang' atau pengurusan-hidup yang kurang baik, kita mungkin menghasilkan jangkaan-jangkaan tentang Allah yang juga cacat. Kita hanya mengetahui sebahagian dan melihat melalui kaca yang gelap. Jadi apabila kita berbicara mengenai Allah ('cakap-Allah') kita menderita pembatasan yang hebat.
Siapa Allah? Mistik Jerman, Gerhard Tersteegan menulis: 'Tuhan yang difahami, tuhan yang diketahui, bukan lagi tuhan.' Setelah semua perkataan dan teori, khutah dan teologi, Tuhan masih tersembunyi, dan di luar pengertian kita. 'Kita tidak dapat melihat cahaya,' tulis C.S. Lewis dalam The Four Loves, 'walaupun dengan cahaya kita boleh melihat benda-benda. Kenyataan-kenyataan tentang Allah adalah ekstrapolasi-ekstrapolasi dari pengetahuan akan benda-benda ini yang diketahui dengan bantuan penerangan ilahi.'
Dari dahulu lagi, tradisi Ortodoks Timur telah berpegang bahawa Allah pada dasarnya tidak diketahui; dia diketahui melalui kerja-kerja dan kata-kataNya.
'Allah' bukan katanama yang statik tetapi katakerja yang dinamik. Ianya seperti cuba memahami satu pejalanan keretapi dengan meneliti jadual perjalanannya; anda mesti menyertai perjalanan itu untuk mengalaminya. Nicholas Berdyaev, ahli falsafah Rusia, mengingatkan kita bahawa akidah teologi tidak perlu untuk iman, tetapi iman perlu untuk akidah teologi. Percaya itu hasil dari melihat.
Menurut rasul Paulus, Allah Alkitab ialah dia yang dapat menciptakan apa yang ada dari apa yang tidak ada: dia boleh membuat orang mati hidup kembali. Allah ialah jumlah penuh semua yang mungkin.
Allah itu kasih dan Allah adil. Keadilan Allah, kata C.S. Lewis, ialah kasihNya yang bertungkus-lumus berusaha menjadikan kita senang dikasihi. Apabila dosa kita menjadi jijik kepada kita sepertimana ianya begitu tampak kepada Allah, kita mungkin memahami sedikit amarahNya terhadap dosa yang memusnahkan kita. Dia telah memberi kita sepuluh hukum (bukan sepuluh cadangan) untuk memelihara satu persekitaran moral di mana manusia dapat hidup selamat. Kebaikan hati dan kekerasan Allah (Roma 11:22) digabungkan bersama dalam Alkitab, dan apa yang Allah cantumkan janganlah orang Farisi atau orang sentimental asingkan (walaupun ada misteri yang besar di sini). Hakim seluruh dunia akan bertindak adil, dia dapat lakukannya tanpa bantuan kita, dan itu melegakan.
Di mana Allah? Di syurga, di tempat-tempat suci dan perayaan-perayaan keagamaan, ya, tetapi juga di dalam kita, iaitu dasar kewujudan kita (Tillich), dalam kebiasaan harian, dan dalam krisis, dalam keindahan alam yang pelbagai, dalam orang lain dan secara unik dalam Yesus dari Nazaret - 'Allah telah berada dalam Kristus.' Kita memikir tentang Allah sebagai dia yang melampaui segalanya - ('di luar sana') - dan sebagai dia yang selalu ada ('di bawah sini').Allah bukan hanya jauh di sana, melewati langit biru yang terang; dia lebih dekat dari nafas kita, lebih dekat dari tangan dan kaki kita sendiri. Allah ialah nyawa dalam setiap mahkluk hidup - Justin Martyr berkata dia 'hadir dalam semua ciptaanNya walaupun tidak kelihatan' - tetapi sebagai Pencipta dia lebih agung dari semua ciptaanNya.
Tetapi soalan yang lebih penting ialah: 'Di mana Allah apabila saya sakit?' dan 'Apakah Allah pekak?' Sejak zaman alkitabiah ketidakhadiran dan kesenyapan Allah yang ketara telah membingungkan dan menyakitkan umatNya.
Dalam buku Samuel Beckett, Waiting for Godot, 'Allah' dianggap, tidak datang. Sejak peristiwa di Auschwitc, ramai tertanya-tanya apakah kita masih dapat memuji dia. Dan hari ini, di banyak bahagian dunia, hamba-hambaNya diejek, disiksa dan dibunuh. Dan tangisan mereka yang mati syahid tetap lebih kuat dari suara mereka yang membantah ketidakadilan yang telah dilakukan.
Tuhan tidak pekak, dia mendengar. Dia menderita dengan umatnya dan mendengar tangisan mereka. 'Di mana Allah anda apabila anak saya mati dalam kemalangan kereta?' minta seorang ibu yang bingung kerana sedih.Gembala itu menjawab dengan tenang, 'Di tempat yang sama apabila anakNya dibunuh'
Seperti apa Allah itu? Kelaparan kita untuk Allah Allah telah diungkapkan oleh Filipus dengan baik: 'Ya Tuhan, tunjukkanlah Bapa kepada kami, supaya kami puas' (Yohanes 14:8). Jawaban Yesus menakjubkan: 'Orang yang sudah melihat Aku sudah melihat Bapa' (Yohanes 14:8). Seperti apa Allah? Dia seperti Yesus. Yesus ialah Allah untuk anda, dekat anda. Iman anda bergantung atas dia dari permulaan hingga akhir (Ibrani 12:2). Dia tidak berhenti mengasihi anda. Dia fikir anda cantik, dia bersuka dalam anda; jadi dalam sukacita dan penghiburan penerimaanNya yang penuh, sediakanlah ruang untuk kejutan, harapan kekaguman dan yang tidak disangka dan, terulung sekali, kepastian yang menggalakkan bahawa anda dikasihi buat selama-lamanya.
Dan jangan lupa, sepertimana pernah dikatakan oleh seorang mistik tua, jika anda memiliki Allah, segala yang lain anda tidak miliki selain Allah sahaja; dan jika anda memiliki segalanya dan tidak memiliki Allah, anda tidak mempunyai apapun.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan